Historia

Naurujoogan on kehittänyt Intialainen Tohtori Madan Kataria, mutta häntä ovat inspiroineet useat yksilöt, kuten Tohtori Lee Berk, joka tutki tiiminsä kanssa naurun fyysisiä vaikutuksia.

Kirjoittaessa “Nauru - paras lääke” artikkelia Maaliskuussa 1995, Tohtori Kataria löysi useita moderneja tieteellisiä tutkimuksia, jotka kuvasivat monia todistettuja hyötyjä, joita nauru saa aikaa ihmismielessä ja kehossa. Hän päätti välittömästi testata vaikutuksia itseensä ja muihin.

13.3.1995 kello 7 aamulla Intian Mumbaissa, Tohtori Madan Kataria meni puistoon pyytämän ihmisiä nauramaan hänen kanssaan. Hän sai neljä ihmistä mukaansa ja ensimmäinen nauruklubi näki päivänvalon. He päättivät kokoontua päivittäin puistoon nauramaan ja muutamassa päivässä ryhmä oli kasvanut ja koolla oli jo 50 naurajaa. Alkuun he kertoivat vitsejä tai hauskoja tarinoita. Kahden viikon kuluttua he olivat ongelmissa, kun hyvät vitsit ja tarinat loppuivat. Kaksi osallistujaa kehotti jo Tohtoria lopettamaan naurusessiot. Tohtori Kataria pyysi osallistujia antamaan hänelle yhden päivän aikaa keksiä ”läpimurto”, joka ratkaisisi kriisin. Sinä yönä tohtori kävi uudestaan tutkimuksia läpi ja löysi vastauksen etsimäänsä: kehomme ei osaa erottaa tehtyä naurua aidosta naurusta, molemmat tuottavat samoja ”onnellisuushormoneja”. Seuraavana aamuna Madan Kataria selitti ryhmälle tämän ja pyysi heitä nauramaan kanssaan tietoisesti minuutin ajan. Skeptisyydenkin valitessa he suostuivat yrittämään ja tulokset olivat ihmeelliset. Muutamilla tietoiseti aloitettu nauru muuttui pian aidoksi nauruksi ja tarttui pian muihin ja äkkiä koko ryhmä nauroi enemmän kuin koskaan ennen. Sydämellistä naurua riitti melkein kymmenen minuutin ajan. Naurujooga syntyi tästä läpimurrosta.

Joogan harrastajina Tohtori Madan Kataria ja hänen vaimonsa Madhuri Kataria huomasivat naurun ja joogisten Pranayama harjoitusten välillä yhteneväisyyttä ja lisäsivät näitä joogan elementtejä muodostaen nimen naurujooga. Naurujoogaan kuuluu syvät hengitysharjoitukset nauruharjoitusten välissä syventämään vaikutuksia. Vähitellen naurujooga sai siis muotonsa: yhdistelmä syvää joogista hengitystä, venyttelyä ja nauruharjoituksia, jotka herättävät lapsenomaisen leikkisyyden. Nykyään naurujooga on levinnyt jo yli 70 maahan.

Naurujoogan vaikutukset

Asiakkailta kuultua: